Τα όρια της λέξης και τα όρια της γλώσσας


Τα όρια της λέξης
1.      Χρησιμοποίησε τη λέξη πάτος για να σχηματίσεις 3 προτάσεις με νόημα σύμφωνα με το παράδειγμα που ακολουθεί:
Πηγαίνω
     Αγορά
     Τρέχοντας
     Οταν
     Σχολάσω

2.      Τι συνειρμούς κάνετε όταν ακούτε τις λέξεις: Νέα Υόρκη, μαθηματικά, παραλία, εξετάσεις, Κύπρος.

Π.χ Κύπρος: πόλεμος, διχοτόμηση, Τούρκοι, ωραίες παραλίες, η στρατιωτική μου θητεία, η εκδρομή με το σχολείο, συναισθήματα θλίψης, απορίας, γλώσσα που προκαλεί γέλιο, που δεν καταλαβαίνω.

Τα όρια της γλώσσας
1.      Κάποιος προσπαθεί να εξηγήσει σ' έναν φίλο του πώς εξελίχθηκε ο αγώνας της Κυριακής μεταξύ των διεκδικητών του τίτλου και λέει περίπου τα εξής:
"Διεξήχθη ένας πολύ ενδιαφέρων αγώνας που ομολογώ συγκίνησε με τις μεταπτώσεις του. Το τελικό αποτέλεσμα ήταν 3-3. Από τα έξι τέρματα τα δύο της μιας ομάδας επετεύχθησαν όταν ο διαιτητής έδωσε την ευκαιρία σ' έναν παίκτη να στοχεύσει στο τέρμα του αντιπάλου από κοντινή απόσταση. Επίσης, πολύ συχνά παίκτες έπεφταν κάτω και το παιχνίδι συνεχιζόταν με χτύπημα της μπάλας απέναντι σε παραταγμένους παίκτες. Ενδιαφέρουσες ήταν και οι στιγμές κατά τις οποίες έστηναν τη μπάλα στις γωνίες του γηπέδου και τη χτυπούσαν ώστε να πάρει ύψος και να φτάσει στα κεφάλια των συμπαικτών τους."

Α. Ποια είναι η γνώμη σας για το μορφωτικό επίπεδο του ομιλητή;

Β. Πιστεύετε πως έχει την επάρκεια να περιγράψει έναν ποδοσφαιρικό αγώνα; Γιατί;

Διαβάστε και το επόμενο κείμενο που προέρχεται από έναν φίλαθλο που γράφει σε μια εφημερίδα για τη βία στα γήπεδα:
            "Η βία στα γήπεδα είναι ένα πράγμα που παρατράβηξε. Οι κύριοι φταίχτες είναι αυτοί οι νεαροί που πηγαίνουν στους αγώνες μόνο και μόνο για να βγάλουν αυτό το πράγμα που έχουν μέσα τους. Συνήθως είναι τεμπεληδες, χωρίς δουλειά, ναρκωμανείς, από κακές οικογένειες. Αν θέλουμε, λοιπόν, να τελειώνουμε με τη βία στα γήπεδα θα πρέπει όλους αυτούς να τους βγάλουμε από τη μέση και να μη τους αφήνουμε να μπαίνουν στους αγώνες."

Α. Ποια είναι η γνώμη σας για το μορφωτικό επίπεδο του συγγραφέα;

Β. Πιστεύετε πως έχει την επάρκεια να πραγματευθεί το ζήτημα της βίας; Γιατί;
Τι είναι αυτό που, μεταξύ άλλων, καθορίζει τη δυνατότητά μας προσεγγίσουμε ένα θέμα;

2.      Τα όρια της γλώσσας μου είναι τα όρια του κόσμου μου. (Wittgenstein)

Προσπαθήστε να αναπτύξετε την παραπάνω άποψη σ' ένα κείμενο 120-150 λέξεων.

3.      "Κλείσε την πόρτα": Πώς μπορεί να εκφραστεί η παραπάνω προτροπή
·        αν την απηύθυνε ο διευθυντής του σχολείου σ' ένα γονιό που τον επισκέφτηκε στο γραφείο του;
·        αν τη βρίσκαμε γραμμένη σε πινακίδα έξω από ένα αμφιθέατρο;
·        αν την απηύθυνε κάποιος στον αδερφό του που του κάνει πλάκα;
·        αν κάποιος κρυώνει;

4.      " Το εργοστάσιο παραγωγής ρεύματος με την εκμετάλλευση των κοιτασμάτων λιγνίτη θα αναζωογονήσει το νομό μας, γιατί θα μειώσει την ανεργία, θα αναπτύξει το εμπόριο, θα δημιουργήσει νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες και θα βγάλει την πόλη μας από την απομόνωση."
 Α. Ποιος πιστεύετε ότι θα μπορούσε να διατυπώσει την παραπάνω θέση;
 Β. Πώς θα αντιμετώπιζε την εγκατάσταση του εργοστασίου κάποιος που ανήκει σε μια οικολογική οργάνωση;

Δεν υπάρχουν σχόλια: