Κινδυνεύει η... Ελλάς;


Τα παρακάτω κείμενα δόθηκαν από την ερευνητική ομάδα της Α. Φραγκουδάκη και Θ. Δραγώνα σε εκπαιδευτικούς με σκοπό να διερευνηθεί η στάση τους απέναντι στους ξένους. Φιλοξενούνται στο παράρτημα του βιβλίου "Τι είν' η πατρίδα μας;" εθνοκεντρισμός στην εκπαίδευση, εκδ. Αλεξάνδρεια. Εδώ δίνουν αφορμή για συζήτηση με τα παιδιά.

ΚΕΙΜΕΝΟ Α΄
          Η χώρα μας τα τελευταία χρόνια έχει γεμίσει από ξένους. Μέχρι πρόσφατα επρόκειτο κυρίως για μετανάστες, λαθρομετανάστες, πρόσφυγες ή προσωρινούς εργαζόμενους από χώρες του τρίτου κόσμου και τις χώρες όπου κατέρρευσε ο σοσιαλισμός – κυρίως την Πολωνία. Το φαινόμενο όμως πήρε ακόμη μεγαλύτερη έκταση με τα πλήθη των Αλβανών που καθημερινά περνούν τα σύνορα και αναζητούν καταφύγιο στην Ελλάδα.
          Τα αποτελέσματα αυτής της εισβολής των ξένων είναι φανερά σε όλους: η παραπτωματικότητα αυξήθηκε σημαντικά και καθημερινά διαβάζουμε στον τύπο συμβάντα κλοπών και βίας. Οι ένοχοι παραμένουν τις περισσότερες φορές ασύλληπτοι διότι οι άνθρωποι αυτοί δεν διαθέτουν άδεια παραμονής, άδεια εργασίας, μόνιμη διεύθυνση ή οποιοδήποτε άλλο στοιχείο νόμιμης ταυτότητας. Κινούνται στο περιθώριο και συνιστούν στοιχείο ανωμαλίας.
          Επιπλέον η χώρα μας αντιμετωπίζει οικονομική κρίση και δεν είναι σε θέση να αφομοιώσει και να φροντίσει αυτούς τους πληθυσμούς. Και ενώ στην αρχή θα μπορούσε κανείς να θεωρήσει ότι προσφερόταν φτηνότερο εργατικό δυναμικό για δεύτερης κατηγορίας απασχολήσεις, σήμερα, με την αυξανόμενη ανεργία, κινδυνεύουμε να ανταγωνιζόμαστε με τους ξένους για τις θέσεις εργασίας που δικαιωματικά μας ανήκουν.

ΚΕΙΜΕΝΟ Β΄ 
        Η πολιτική επικύρωση της Ενωμένης Ευρώπης φέρνει την Ελλάδα και ειδικότερα την ελληνική εκπαίδευση αντιμέτωπη με μια σειρά επικίνδυνους σκοπέλους. Και αυτό διότι η ιδιαίτερη πολιτιστική φυσιογνωμία μας διατρέχει τον κίνδυνο να αλωθεί από μια ξένη προς την παράδοσή μας και την πνευματικότητά μας ιδεολογία.
          Η Ευρώπη για αιώνες έθεσε στόχους που συναρτήθηκαν με την τεχνική δύναμη και τη μηχανική τελειοποίηση – στόχους που συχνά μετατράπηκαν σε αυτοσκοπό. Σ’ ένα τέτοιο πλαίσιο το εκπαιδευτικό ιδανικό δεν μπορεί παρά να υπηρετεί την ατομική προαγωγή και το εισόδημα. Με την ένωσή μας με τη Ευρώπη κινδυνεύουμε να υψώσουμε σε εθνικό ιδεώδες έναν πολιτισμό διαφορετικό από πολλές πλευρές από τον δικό μας, μόνο και μόνο επειδή είναι υλικά υπέρτερος και κατά συνέπεια ισχυρότερος.
          Το ιδεώδες της Ενωμένης ευρώπης είναι μια ενοποιητική ερμηνεία των πάντων, η οποία υποτιμά τις επιμέρους διαφορές. Αξίζει να παρατηρηθεί ότι σε πολλές ευρωπαϊκές γλώσσες οι λέξεις «ενδιαφέρον» και «συμφέρον» δηλώνονται με την ίδια λέξη. Μια μικρή χώρα σαν τη δικιά μας κινδυνεύει να αφομοιωθεί και άρα να εξαφανιστεί, κάτω από την πίεση ξένων συμφερόντων. Άραγε τα ιδιάζοντα χαρακτηριστικά της εθνικής μας φυσιογνωμίας, όπως η γλώσσα μας, η τεράστια κληρονομιά μας, βασισμένη στην ιστορία της αρχαιότητας, η πνευματικότητά μας θα αντέξουν;

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

1.     Να διατυπώσετε σε μια σύντομη περίοδο με δικά σας λόγια την άποψη που πρεσβεύει το κάθε κείμενο.

2.     Με ποια επιχειρήματα στηρίζει τη θέση του ο συγγραφέας του πρώτου κειμένου;

3.    Να εντοπίσετε στο κείμενο Α΄ λέξεις ή φράσεις που δείχνουν τη στάση του συγγραφέα απέναντι στους μετανάστες. Πώς θα χαρακτηρίζατε τη στάση αυτή αν κάνετε χρήση των παρακάτω επιθέτων; ρατσιστική, καχύποπτη, απροκατάληπτη, φοβική, πατριωτική, απορριπτική, ορθολογική, φασιστική, προκατειλημμένη, συναισθηματική,  επιθετική, αστήρικτη, εθνικιστική.

4.     Ποιες είναι οι διαφορές και ποιες οι ομοιότητες που υπάρχουν μεταξύ των δύο κειμένων;

5.     Αν συμφωνείς με το κείμενο Β΄ να γράψεις ένα άρθρο στη σχολική σου εφημερίδα, όπου θα επιβεβαιώνεις όσα ισχυρίζεται το κείμενο αντλώντας επιχειρήματα από την καθημερινή εμπειρία.

6.     Αν διαφωνείς με το κείμενο Β΄ να γράψεις μια απαντητική επιστολή στον συντάκτη του με την οποία θα αντικρούεις τα επιχειρήματά του.

Δεν υπάρχουν σχόλια: